110 KG Tuna (tonijn) - Reisverslag uit Jamestown, Sint Helena van basvangestel - WaarBenJij.nu 110 KG Tuna (tonijn) - Reisverslag uit Jamestown, Sint Helena van basvangestel - WaarBenJij.nu

110 KG Tuna (tonijn)

Door: Bas

19 Juni 2007 | Sint Helena, Jamestown

Hallo,

Afgelopen weekend was weer een lang weekend, gisteren was het the queens birthday geloof ik.
Vanaf zaterdag was de zee bij de pierhead vol met fry (kleine vissen) in grote scholen bijeen. Om de zoveel tijd kwamen de grote roofvissen aanstormen om hun prooien te vangen. Omdat de zee zo helder blauw kun je alles vanaf de pier goed zien en volgen. Ik heb zelfs een tonijn zien zwemmen vanaf de pier. Iemand heeft hem een tijdje aan de haak gehad maar de toijn heeft zich los kunnen maken.

Gisteren is er een tonijn van 110 kg gevangen vanaf een boot met en hengel. Het heeft schijnbaar 45 min geduurd voordat ze de vis uit het water hadden.

Het was dus een groot visfestijn de afgelopen dagen. Zaterdagmiddag heb ik een paar grote visfilets mee naar huisgenomen, gebakken en weer naar de pierhead gebracht om uit te delen aan de vissers. Vonden ze erg lekker.

Totnutoe 4 van 4 dartwedstrijden verloren, dus ik moet nog lang oefenen voordat ik regelmatig 180 gooi.

Oja vorige week is prins Edward, broer van prins Charles hier op school geweest. Hij had een stopover naar de Falklands waar 25jarige herdenking van de falklands oorlog plaatsvond.

Verder blijft het lesgeven best wel moeilijk. een klas gaat enorm moeizaam, omdat er een ontzettend ettertje inzit die de rest meezuigt. De andere klassen vind ik wel redelijk gaan, ze zijn in ieder geval niet vervelend. Er zijn hier nu nog 4 lesweken en dan nog een aantal activiteiten dagen.

Groet,
Bas

• 19 Juni 2007 - 16:18

Katja:

Hallo Bas, zat weer net achter de computer, toen je bericht binnenkwam. Allereerst krijg je de groeten van Huub en Tine en ze bedanken voor de kaart. Ik stuur jouw verhalen met de post aan hen door, vinden het allemaal heel geweldig.
    Het begint alweer op te schieten voor jou, dus voor we het weten ben je weer hier. Is Andrew ook zo'n stijve hark als Charles of valt hij wel mee ??
    Nog veel succes met het lesgeven, ettertjes moet je goed hard aanpakken.
    Ik mail nog wel, de groetjes, Katja XXXX

• 19 Juni 2007 - 19:12

Corine:

He bas,
    Jemig jij bent gewoon niet bij te houden! Lekker ondernemend typje :-)
    Wat een bizar maar prachtig eiland is dat daar zeg. Door jou spijker ik mijn geografische kennis aardig bij.
    Als je de volgende keer in Nederland bent lijkt het me leuk om terrasje in Amsterdam te pakken. Bel me maar (06-12230439).
    maar nu nog twee (?) maanden les geven aan vervelende ettertjes :-) Oefen je engelse donderpreken maar goed.
    Groetjes Corine

• 19 Juni 2007 - 21:02

Noor:

Heej Bas!
    Klinkt weer interessant zoals gewoonlijk! Is het op dat eiland eigenlijk altijd mooi weer? En ben je nog van plan om terug naar Nederland te komen of heb je al een volgend plan bedacht?
    Dat ettertje moet je vooral hele moeilijke strafopdrachten geven en als hij ze niet maakt krijgt hij een onvoldoende op zijn rapport! En hij maakt ze maar lekker in de bieb.

Groetjes!

• 20 Juni 2007 - 05:42

Lieke:

Ha Bas,
    Dank maar weer voor je verhaal; wat mooi dat je "gebakken vis"bent gaan uitdelen!
    Koninklijk bezoek zou je in Nederland niet krijgen, hooguit een lintje,maar dan zou je de activiteiten van je Beekse opa moeten evenaren....deze opa heeft "zeker en vast" wel een oplossing voor etterbakjes....
    De foto's zijn ook weer mooi alhoewel ik niet van vis houd ( en ook nog vegetariër ben.....
    Nog een laatste spurt daar; ben benieuwd of "we weer mogen meereizen" naar een ander interessant gebied.
    Groetjes,Lieke.

• 22 Juni 2007 - 13:32

Efke:

Ja hallo Bas, Wat een eer zeg dat Andrew even langs komt (not). Was er bij jullie ook ongelooflijk veel bewaking bij? Hij is hier namelijk een maand of drie geleden geweest en alle politie van de streek was er hier dus op straat (hiertegenover zit een meisjes kost school) om al het "onguur" volk tegen te houden. Wij konden niet eens onze auto voor de deur zetten. Chris heeft zich er behoorlijk aan geergerd. Heeft de politie daar wel tijd voor? Hoe zit dat met diegene die bij ons ingebroken heeft? Is die al gepakt etc etc. Je kan je waarschijnlijk wel voorstellen hoe Chris zich daar lekker over heeft kunnen uitleven.
    Kom je op de terugweg weer via de UK? If so, kom dan ook even hier aan (net Sinterklaas). Nelly wil uncle Bas wel eens in levende lijven zien. Ze kent je natuurlijk al wel van foto's.

Liefs Eef

• 24 Juni 2007 - 19:46

Surinaampje007:

Hoi Bas,
    Ben weer een beetje bij met je verhalen en foto's. Trok het gisteren ff niet meer om nog te reageren, want ik 'was' aan de diaree en ik voelde plotseling wat opkomen. Vandaag gaat het beter. Hou die heikneuters onder de duim en geniet.
    groeten van iedereen vanuit Paramaribo/Ligorio
    Pieter

• 26 Juni 2007 - 19:00

Beb:

We zijn net terug van Turkie Turkie waar het bloed-heet was doch de doelstelling zon- water en wat luieren werd gerealiseerd ;vandaar dat ik wat later reageer op je vervolgverhaal.De wonderbaarlijke visvangst was wel leuk,mooi gefotografeerd en deze heer ging ze eerst bakken alvorens ze uit te delen aan het volk. Oma Goirle zou dat ook doen.Wat die Judas betreft geef hem zijn zaligheid,hij kan nog altijd visser worden.In ieder geval nog enige weken en je ziet weer andere horizonten. Ik kijk reeds gretig uit naar de volgende aflevering Bedankt alvast en vele groetjes Beb

• 06 Juli 2007 - 15:15

Suzanne:

Klinkt goed allemaal daar. Schooljaar zit er dus bijna weer op. En wat dan?? Hier loopt het nog niet echt gesmeerd. Ben nog steeds niet aan het werk......leve de bureaucratie! Zucht.

• 12 Juli 2007 - 17:52

Lex:

Prettige feestweek en dan vakantie. Doe de mensen daar straks als je vertrekt de groeten van B&B 't Vaticaan in Hilvarenbeek, www.vgestel.nl, e-mail: b-and-b@vgestel.nl voor als ze nog eens ooit naar Nederland komen. En dat geldt natuurlijk voor al je weblog-bezoekers.