2nd week Ascension Island - Reisverslag uit Jamestown, Sint Helena van basvangestel - WaarBenJij.nu 2nd week Ascension Island - Reisverslag uit Jamestown, Sint Helena van basvangestel - WaarBenJij.nu

2nd week Ascension Island

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg

20 Mei 2007 | Sint Helena, Jamestown

Hallo allemaal,

All right dual? (uitspraak dowl, Saint Helenian language)
Alweer de tweede week op dit vreemd maar wel interessant eiland.

De meeste mensen op dit eiland komen van Saint Helena. Je mag aleen maar op dit eiland wonen als je een arbeidscontract hebt. Mensen boven de 65 vindt je hier dan ook niet.
Er zijn mensen die al 40 jaar op dit eiland wonen.
De saint Helena people (saints genoemd) zijn 'mixed race' en hebben een lichtere of donkerdere huidskleur. Als ze onderling praten is hun engels niet te verstaan.
Waarom werken ze hier?
Omdat ze hier relatief veel geld kunnen verdienen. Op Saint Helena kun je max. 70 pound per week verdienen, schijnbaar.

De meeste kinderen op school zijn saints en dat is wel leuk want ik had dat helemaal niet verwacht. Ik geef science les aan leerlingen van 11 - 16 jaar. Kleine groepjes: 5 tot 10 leerlingen.

In het engels lesgeven is best pittig, als je er zo ineens in moet duiken en onderwerpen moet behandelen waar ik niet veel vanaf weet: rock cycle, magnetic induction, etc.
Ze (leerlingen en school) zijn totnutoe wel tevreden geloof ik. Ik heb nog geen klachten gehad en iedereen zegt dat mijn engels goed is, dus daar doe ik het maar mee.
De school is erg goed uitgerust. Veel computers, grote lokalen, veel spullen.

Afgelopen vrijdag hadden we een vrije dag ivm ascension dag (hemelvaartdag)
Met mijn mountainbike van Georgetown naar Two Boats proberen te fietsen. Echter de laatste helling was te zwaar om te fietsen dus die heb ik maar opgelopen.
Vervolgens met de scouts (alle jongens van school)een flinke downhill gedaan, na eerst met een trailer naar bovengebracht te zijn naar the old NASA site aan de oostkant van het eiland. Vandaaruit bergafwaarts schuin over het eiland naar de noordwestkant eindigend op een strandje.

Vervolgens heb ik daar wat mensen ontmoet, die daar zaten te eten en drinken. Een bord 'plo' (curry pilav) voorgeschoteld gekregen en een castle beer. Vervolgens tot het donker werd de nodigde biertjes weggezet ('box it off')die er natuurlijk weer aardig inhakte (vooral de eerste Johan)
Als afsluiter naar de pierhead, waar net verse tonijn omhoog werd gesleept en aan stukken werd gesneden en gelijk wordt afgeleverd aan de kopers. Ik heb een grote lap Tonijn gekregen.
Toen naar het huis van Kevin and Rosi, waar er nog verder werd opgetopt and box off some fresh fried tuna steak, liver and heart.
Verse tonijn, dat moet je geproefd hebben!

om kwart over een lag ik dan eindelijk in mijn bed om vervolgens de volgende ochtend mee te helpen om tafels van school naar de Ascension Day Fair te sjouwen.
Goed hier laat ik het maar weer even bij.
Zie ook foto's.
Ik zou het erg leuk vinden als je een berichtje plaatst!!!! Het kost veel werk om al die fotoos te plaatsen en ik vind het wel aardig om te weten hoeveel mensen en wie eigenlijk op deze site komen kijken.

Groet,
Bas

  • 20 Mei 2007 - 15:46

    Katja:

    Ha die Bas, weer een leuk verhaal, nog meer informatie dan vanmorgen aan de telefoon. Het tijdsverschil is toch 2 uur, want daar ging ik vanuit. Succes verder, ik denk dat je over een paar weken veel makkelijker les zult geven !!
    Groetjes en kussen, Katja XXXX

  • 20 Mei 2007 - 17:14

    Johan:

    Hey, Bas,

    Tja, je moet nu echt weer aan het werk!!
    Weer iets anders dan su-kindjes in het nederlands lesgeven.
    Straks kan je mijn Engels bijspijkeren in plaats van omgekeerd.

    Zo te horen heb je het naar je zin, daar. Blijf ons op de hoogte houden van je nieuwtjes.

  • 20 Mei 2007 - 17:59

    Edwin:

    Wow Bas dit is echt bizar vet wat ik nu lees. Ik wist niet eens dat er zo een eilandje bestaat man, wat tof.

    Zelf zou ik vandaag naar NL vliegen maar k heb mn ticket met een maand laten verlengen. 19 juni ga ik weer in NL kijken. Groeten vanuit het immer mooie Paramaribo.

    Edwin.

  • 21 Mei 2007 - 05:40

    Lieke:

    Hello Bas,

    Wat gezellig om iets over jou aan weer een andere kant van de wereld te lezen; totaal anders dan Suriname; ziet er zeer gecultiveerd uit.... waarom is er zo weinig groen op het eiland? Verschillen de kinderen erg veel van de kinderen hier? Is er iets van tourisme, een hotelletje of zo?
    Heel knap dat je dittoch maar weer doet en er pats boem midden inspringt; met een beetje improviseren zal het allemaal best wel gaan lukken!

    Dank voor je berichten en alle goeds,lieve groetjes Lieke.

  • 21 Mei 2007 - 07:17

    Linda H:

    Hee Basco!

    Wat was je snel weer weg uit Nederland! Als ik je avonturen van deze nieuwe etappe lees en je foto's zie, geef ik je geen ongelijk! Ziet er geweldig uit! Echt behoorlijk anders dan in Suriname, zowel qua omgeving als qua werksituatie, zo te horen. Wat spannend om je hier weer in te werpen! Die 'oude' foto's uit Suriname zijn trouwens super! keep us posted dus zou ik zeggen! Hoe lang ga je blijven?

    lieve groet, Linda

  • 21 Mei 2007 - 07:42

    Eline:

    Hai Bas, even snel een berichtje van mij. Het is nu even rustig hier(Nina naar school, Lola peuterspeelzaal en Kika slaapt, maar niet heus ze begint net te huilen) dus ik dacht even tijd te hebben om wat te mailen. Mooie foto's heb je gemaakt, apart landschap. Lijkt me wel lekker om daar zo rond te fietsen(behalve de heuvels dan). Je vermaakt je daar wel zo te lezen. Ook goed voor je engels! Zijn de kids daar wel een beetje te pruimen of zijn het ook van die verwende snotapen? Of vervelende pubers?
    Veel plezier deze week, je hebt toch vakantie?
    Nou, duty calls, Kiki wil drinken en daarna gaan we beschuit met muisjes brengen naar de peuterspeelzaal.
    Liefs van Eline.

  • 21 Mei 2007 - 14:04

    Carine:

    Hoi Bas,

    Je bent wel weer op een mooie plek beland, als ik zo de prachtige foto's bekijk. Het was leuk om je heeeel even op school te zien en te horen dat het goed met je gaat.
    Leuk hoor dat lesgeven in science, inderdaad ook goed voor je engels.
    Blijf genieten en de groetjes,
    Carine

  • 21 Mei 2007 - 16:24

    Sander:

    Hoezo veel werk om die foto's te plaatsen? Internet en communicatie moet op dat eiland toch eingelijk wel goed geregeld zijn dacht ik zo. Je stelt je aan Bas! Je was was gewoon te brak van het drinken en te moe van het fietsen en viel in slaap achter de PC. Geef het maar toe.

    Wel goed dat je aan het fietsen bent Bas.Maar volgende week neem je die heuvel wel !! Denk aan het juiste verzet en hou het ritme vast!

    Ook in Duitsland wordt er regelmatig gekeken op je site. Dus vooral door gaan (met engels accent)

    Groet,

    Sander

  • 22 Mei 2007 - 08:16

    Michèle:

    Foto's gezien en laten zien. Iedereen is onder de indruk. vandaag gebeurd het Bas. Igno ligt onder het mes.

  • 22 Mei 2007 - 08:46

    Jan Savelberg:

    Ha die Bas,

    Je lijkt wel kwikzilver. Zo zie ik je en zo ben je weer weg. Geen tijd om bij te praten. Geen nood. want daar zit je goed en de rest komt wel. Een beetje doortrainen en dan pak je dat laatste heuveltje ook nog wel. Zorg wel dat je goed drinkt, maakt niet uit wat.
    Fijne tijd daar en ik hoor van je

    Jan

  • 22 Mei 2007 - 10:13

    Anouk:

    Hoi Bas,

    Ja, ik ben een trouwe lezer van je berichten. Heel boeiend wat je allemaal meemaakt. Je nieuwe stek klinkt erg goed. Mooi eiland, lekker eten en drinken, aardige mensen en ook nog interessant werk. Ik ben nu in de 2e week van mijn zwangerschapsverlof. Dat is op een heel andere manier ook relaxed en spannend tegelijk. Hou ons op de hoogte en veel plezier daar!

    groetjes, Anouk

  • 22 Mei 2007 - 19:00

    Jeroen:

    dag Bas,

    blijf je berichten maar sturen, want ik lees ze in elk geval met veel plezier. Ik ben benieuwd of je op een eiland van een dergelijke grootte ook het isolement echt gat voelen. Maar miischien is je verblijf daar te kort voor. Kun je daarna altijd nog naar het eiland Amsterdam gaan (zo heet het echt), dat is Frans en ligt in de Indische Oceaan, ongeveer in het midden tussen Kaap de Goede Hoop en Perth (Austr). Het heeft geen haven of vliegveld, en er wonen alleen maar een vijftigtal onderzoekers en militairen.Dan is Ascension echte luxe.

    Nog van harte gefeliciteerd met Kiki! Mooi zo'n vierde nichtje en handen vol geluk voor Eline en Werner. Heb je overigens in de korte tijd dat je hier was gehoord dat Tessel ook (net als Bianca) in verwachting is? Worden wij dus ook eindelijk opa en oma. Tessel en Chris blijven wel in Mexico, ze wil daar ook gewoon door werken.

    groeten, ook van Henriette, Jeroen

  • 26 Mei 2007 - 08:42

    Suzanne:

    Ben ook een trouwe bezoeker! Leuk om te weten waar je nu weer mee bezig bent. Ikzelf vertrek dinsdag naar Paramaribo. Spannend......hou mij dus ook in de gaten! x

  • 26 Mei 2007 - 13:46

    Helene:

    Ha Bas,
    Leuk al die verhalen te lezen. Je bent snel weer vertrokken maar zo'n kans moet je natuurlijk niet laten lopen! Weer een ander stukje van de wereld gezien. Volgens mij bevalt dit werk je wel voor dit moment. Geniet ervan.
    Groeten,
    Helene (hofstad lyceum)

  • 27 Mei 2007 - 09:58

    Beb:

    Hallo Bas.Onze p.c. had weer even z'n kuren vandaar de late reactie. Ik heb genoten van the story en de foto's natuurlijk. Het eiland lijkt heel veel op Lanzarotte ,hopelijk is het wel meer zonniger dan op de foto's. Het lesgeven zal wel best meevallen, je moet nog wat inlopen vooral met de streektaal denk ik. Het komt allemaal in orde en ik wens je nog veel succes met deze onderneming. Stuur je foto's en verhalen maar doorik ben een echte fan van je en bedankt op voorhand hoor. Lieve groetjes en tot de vlgd editie.Beb

  • 27 Mei 2007 - 21:16

    Jurrian:

    Hoi Bas. Ik lees wel dat het allemaal heel goed met je gaat. Ben je Suriname alweer vergeten?
    Ik ben even in Nederland, 3 weekjes maar. Henne reist mee terug en dat is natuurlijk wel weer erg leuk en gezellig.
    ekker genieten daar he
    Groetjes uit het koude kikkerlandje Nederland.
    Jurrian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sint Helena, Jamestown

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 83526

Voorgaande reizen:

30 April 2009 - 30 April 2009

Paramaribo

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: